Двоен стандарт при цените

Няколко пъти в интернет се хвърлят хората в недоумение защо даден продукт у нас се продава на по-висока цена от чужбина. Става въпрос за захарни изделия, лютеница и някои други. Появиха се снимки с цените им у нас и в чужбина. Изписаха се хиляди коментари, предположения, обиди и какво ли още не. ОЗБГ потърси мнението на финансист, който предложи няколко варианта за тази „аномалия“.

1. Строго определяща се ценова политика на фирмата износител. Примерно, ако в България пускат лютеница на 2 лева, но магазин в Германия поиска 100 000 бурканчета, то тогава им се дава на много ниска цена и фирмата печели минимални стотинки от едно бурканче. Умножено по 100 000 хиляди броя, фирмата пак е на печалба, защото печели от количеството.

2. Различни данъчни ставки. ДДС по износ е 0%, тоест ако изнасяме за Германия ще имаме ДДС 0% и бурканчето става с 20% по-евтино от това в България. Вече в съответната страна ДДС за храни е различно. Някъде е 8%, тоест бурканчето навън ще е с 12% по-евтино отколкото у нас.

3. Когато продуктите са субсидирани от държавата, както се прави с почивките в Турция за чужденци. За турчин в Турция нощувката е примерно 70$, но за чужденците е 70$ цялата екскурзия, която е 3 дни.
Държавата /примерно Германия/ пита на колко се продава лютеницата и фирмата казва на 2 евро. Държавата предлага да я продава за 1,50 евро и ще покрие разликата от 50 евроцента. Това е субсидирането.

4. Пилотен продукт на загубата. Пуска се продукт на много ниска цена, дори на загуба. След това се пускат други продукти със завишени цени, за да покрият загубите. Пример със самобръсначките „Жилет“ преди години ги пускаха с две ножчета, но след това цената на ножчетата стана много висока, за да може компанията да си покрие загубите.

5. Друга причина, за която ще прочетете надолу.

6. Разбира се не се изключва и някоя друга причина, която не е спомената. Ако има такава се свържете с нас, за да обновим публикацията.

Писахме и на две големи български фирми относно цената на продуктите им тук и в чужбина. Едната отговори, че продава на дистрибутори и не влияе на пазарните цени, а с другата общуването протече по следния начин:

“Здравейте!
Имам въпрос, свързан с цената на Вашата лютеница. Защо в България цената на лютеницата в нормално бурканче е по-висока от тази в някои европейски страни?
Лютеницата се произвежда в България и би следвало на нашия пазар цената да е по-ниска, но се оказва, че в Англия цената на същото бурканче лютеница Дерони е с 40% по-евтино. Каква е причината?”

“Здравейте,
благодарим ви за интереса към нашето производство!

Принципно не би трябвало да има такава разлика, защото от нас Лютеница не тръгва на 40% по ниска цена, но ценообразуването е доста сложна материя. Най вече искам да ви напомня, че в България има 20% ДДС върху всички цени, докато в Англия няма ДДС на хранителните стоки. Освен това конкретния случай ни е известен много добре и става дума за презапасяване от страна на един от дистрибуторите ни, довело до изтичане на срока на годност – от там и разпродажба на налични количества на цена под себестойност.
Както сам можете да се уверите, става дума за само един, точно определен артикул.
Иначе обикновено цените в Англия са около 20% по високи от тези в България – дължащо се на транспортни разходи и по високи разходи за труд.
Оставаме на разположение за въпроси!”

Тази “мистерия” също беше разгадана.

 

Сподели публикацията:
avatar
1500