Днес се проведе първото по рода си обществено обсъждане на територията на община Бургас. Темата беше за електрическите превозни средства от вида тротинетки, двуколки, триколки и т.н., регулацията им и други въпроси, свързани с тях.
Публичният дебат бе организиран от Бисер Русимов, който е част от ОЗБГ и е кандидат за общински съветник, от гражданска квота, в град Бургас.
Бяха поканени представители на институции и НПО-та, медии, родители, собственици и ползватели на въпросните електрически превозни средства, както и всички други заинтересовани.
На срещата присъстваха и видни бургазлии: Христо Атанасов – Председател на „Организация за закрила на българските граждани“ /ОЗБГ/; Михаил Попов – представител на „Институт за пътна безопасност“ /ИПБ/; Женя Велинова-Ойкова; Димо Гочев – адвокат; Васил Мартинов – общественик. Сдружение SOS ПТП също изпрати свой представител.
Обсъдиха се различни предложения, идеи на институции, по какъв начин да бъдат регулирани, да бъдат ли „свалени на пътя“, поставянето на регистрационен номер и други.
Всички присъстващи бяха единодушни, че предимството на тротинетките е в това, че могат да минават почти навсякъде, не замърсяват околната среда, придвижването става бързо, разходът за електричество е почти нулев и не заемат голямо място. Но и е нужно да се предприемат определени мерки като:
– да се движат по пътя, както и на тротоара, но с подходящи условия: специални зони за тях дори и на пътните платна, но да са обозначени за електрически тротинетки;
– да не се продават и отдават под наем на лица под 16 години;
– шофьорът задължително да е оборудван с каска и светлоотразителна жилетка, а превозното средство да е снабдено с нощни светлини и дневни светлини /мигачи, спирачни светлини/. Каската да е задължителна до определена възраст и след определена възраст;
– да има пътни знаци, показващи ограничение на скоростта на пешеходните зони;
– да има стоянки за тротинетки пред магазини, училища, заведения и други обекти с обществено значение.
Станции за зареждане на този етап да не се правят, а всеки сам да се грижи за зареждането на превозното си средство. Идеите да им се прави застраховка „Гражданска отговорност“, да им бъде поставен регистрационен номер и да им бъде регулирана скоростта, не се приеха добре и бяха отхвърлени.
Бисер Русимов отправи предложение, с което да насърчи използването на този вид превозни средства. Той предложи всяко домакинство, което притежава единствено електрически превозни средства /тротинетки, двуколки, триколки и други подобни/, да им бъдат намалени някои от данъците.
Следващите стъпки са нови обсъждания, евентуална кръгла маса, входиране на предложенията в отговорни институции и информационни кампании.