Уважаеми дами и господа, на 08 април 2022 г. в Министерство на транспорта и съобщенията /МТС/ се проведе втора среща за обсъждане на Генералния план на Пристанище Бургас и по-точно на терминал „Бургас-изток 1“. На срещата присъстваха:
• Николай Събев, министър на транспорта и съобщенията;
• Владимир Върбанов, зам.-министър на транспорта и съобщенията;
• Златомира Карагеоргиева-Мострова, народен представител;
• Петър Кънев, народен представител;
• Димитър Николов, кмет на община Бургас;
• Йордан Георгиев, Общински съветник от ОбС-Бургас;
• Анна Натова, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“;
• Кап. Венцислав Иванов, ИД на ИА „Морска администрация“;
• Владимир Тодоров, заместник ИД на ИА „Морска администрация“;
• Диян Димов, изпълнителен директор на „Пристанище Бургас“ ЕАД;
• Ивайло Иванов, ТП Пристанище Бургас;
• Чанка Коралска, зам.-кмет на община Бургас;
• Пламен Русев, Бургаска Морска Асоциация;
• Ивайло Пасков, Българска асоциация на морските капитани Бургас;
• Огнян Райчев, Порт България Уест;
• Калоян Калоянов, „БМФ Порт Бургас“ ЕАД;
• Ивелин Наков, „БМФ ТАГ СЪРВИС“ ЕООД;
• Данета Желева, „Индустриален Холдинг България“ АД;
• Николай Апостолов, Пилотска Станция Бургас ООД;
• Инж. Наум Сидоренко, Сидоренко Холдинг АД;
• Мадлен Мутафян, Съюз на транспортните синдикати;
• Стефан Петров – „Организация за закрила на българските граждани“ /ОЗБГ/;
• Бисер Русимов – „Организация за закрила на българските граждани“ /ОЗБГ/;
• Георги Братанов – „Организация за закрила на българските граждани“ /ОЗБГ/.
Мероприятието премина при много добра организация, както и при изключителна диалогичност, а всички участници в срещата се обединихме и приехме единодушно следните предложения:
1. Обхватът на обществената зона да е до 9-то корабно място включително.
2. Корабни места от 10 до 13 включително, да бъдат запазени за товаро-разтоварни дейности, както и за съпътстващи такива.
3. Корабни места от 1 до 4 включително, да бъдат запазени за посрещането и обслужването на пасажерски кораби.
По подразбиране, напълно логично и съвсем правилно е, към отредените за товаро-разтоварна дейност корабни места да се запазят и прилежащите площи, складове и инфраструктура, които да осигуряват дейността им.
До ОЗБГ достигна тревожна информация, според която обхватът на обществената зона навлиза в тези прилежащи територии и промяната ще бъде отразена в Генералния план, който беше обсъждан на две срещи /в Бургас и в София/ на високо ниво.
На снимката /вляво/ границата на обществената зона сме я отбелязали със зелена черта и стрелка, и сме на мнение, че тази скица не е коректна, и не кореспондира с единодушно приетите предложения от 08 април, а оставя привкус за обслужване на лични интереси за сметка на държавните и общинските.
Приемайки скицата ще се компрометират функционалните възможности на 11-то и 12-то корабни места, и тяхната ефективност няма да е пълна, което ни навежда на мисълта, че това се прави умишлено, за да се облагодетелстват определени лица от частния сектор.
От ОЗБГ считаме, че с приемането на новия Генерален план и най-вече в тази си част, касаеща терминал „Бургас-изток 1“, позитивите трябва да са за всички, а не само за някои търговци. С приемането на Генералния план печеливши трябва да бъдат държавата, общината, бизнесът, жителите и гостите на град Бургас.
В тази връзка предлагаме скицата да бъде променена по начин, който е удовлетворителен за всички заинтересовани страни, респективно без да има ощетени. На снимката вдясно, със зелена черта и стрелка, сме показали докъде, според нас, трябва да стига обществената зона, за да са спазени единодушно приетите предложения на 08 април, тоест зоната за обществен достъп да се ограничи до линията на кейовата стена на 10-то корабно място.
Уважаеми дами и господа, от всички Вас, от които зависи изготвянето и приемането на Генералния план, очакваме да подходите разумно и да бъдат защитени интересите на тези, които ще посетят новоизградената обществена зона, но без да бъдат засегнати интересите на държавата, общината и бизнеса.